Teisipäev, 20. oktoober 2015

Projekt - õpime sööma rasva!

Rasv. Kaua aega promotud kui kaalukaotaja suurim vaenlane. Fat-free, low-fat, light jne jne - see on ju ainus figuurisõbralik valik, eks? Uskusin seda aastaid.. Maksin 30-40 senti rohkem rasvavabade piimatoodete eest ja arvasin, et ainus liha oli kanaliha, sest kõik muu on ju nii rammus-rammus-rammus.

Artiklid tervislike rasvade vajalikkusest filtreerisin teadvusest välja kui "pseudojama". Paljud tuttavad kinnitasid mulle, et kõike peab ju sööma, rasv kaasa arvatud. Aga minu peamine vastuargument oli ikka ja alati see, et 1 spl kookosõli asemel saan ma süüa ju 100g kana või 250 grammi porgandeid!! Mu dieedi printsiip oli palju valku ning vähe rasva/süsivesikuid. Põhimõtteliselt liha, kohupiim ja juurikad. Jah, see tõi tulemusi ning minu võidukad -30 kilo. Aga see tõi kaasa ka ebameeldiva kõrvalnähu - iga pooleteise tunni järel andis kõht juba endast märku. Pahatihti koos magusaisuga. Ma näksisin tervislikult, aga pidevalt. Ning see hakkas mind viimase paari kuu jooksul tõsiselt koormama - mis kasu sellest tervislikust toitumisest, kui lõppkokkuvõttes olen ikka toidu ori, lihtsalt teistmoodi? Nii ju ka ei saa, et suu on pidevalt kaalikat täis ja 2-tunnine poetripp tundub võimatu ilma vahepala kaasa võtmata isegi, kui väljuda otse pärast hommikusööki..

Otsustasin, et vajan abi. Vestlesin töökaaslasega, kes on aastaid olnud eratreener ja toitumisnõustaja, lugesin toitumisalaseid kommuune ning võtsin kätte elukaaslase kingitud raamatu "Mina loobun suhkrust". Selle põhiteema on suhkru tarbimisest vabanemine, sealhulgas suur osa on pühendatud isude taltsutamisele ja selgitamisele, kust need üldse tulevad. Ülla-ülla, mis oli üks esimesi peatükke isude taltsutamiseks? Operatsioon "SÖÖ RASVA". See andis mulle viimase julgustuse ja kinnituse, et MINGI iva peab ju selles rasva propageerimises olema. Hingasin sügavalt sisse ning tegin esimest korda üle mitme aasta veepudru asemel hommikusöögiks muna- ja juustuga võileivad. Best. Decision. Ever. Kuigi kaloraažilt olid võileivad sama, mis mu tavapärane puder (350-380 kcal), siis 3 tundi pärast hommikusööki istusin diivani peal ja tabasin pooleldi ehmudes - ma polegi midagi näksida tahtnud hommikust saati! Tavaliselt oleks selleks ajaks rasvata kohupiim ja hunnik köögivilju juba kõhtu rännanud.



Ühesõnaga viimased 2 nädalat on olnud ääretult silmi avavad. Lõpuks ometi sain ma aru, et tervislikud rasvad EI OLE VAENLASED. Jah, üks supilusikas kookosõli on 250 grammi porgandeid. AGA see üks supilusikas tekitab täiskõhutunde 2 tunniks, nii et sa ei tunne vajadust neid porgandeid järada. Pluss, tragikoomilisel kombel ei saa organism ilma rasvata porgandis leiduvat A vitamiini isegi omastada :)



Hakkasin siis julgemalt eksperimenteerima ja hommikuti teadlikult rasva rohkem tarbima.

  • Kui teen võileibu, siis kahe keedumuna (munakollasega!), singi ja juustuviiluga 
  • Kui valmistan putru, siis lisan kookosõli ja raputan pähkleid/kookose viljaliha peale ka veel
  • Ostan täisväärtuslikke piimatooteid, st 4-5% kodujuustu ja tavalist maitsestamata kohupiimapastat, mitte rasvata versioone.

Ning nädal aega hiljem olen veendunud - fat makes ALL the difference. Tunnen end ometi kord kui "funktsioneeriv inimene", kes ei pea iga tund muretsema, et midagi põske saaks juba uuesti. Magusaisu praktiliselt ei kimbuta enam üldse. Hea ja kerge on olla. Hämmastav.

Minu lugu kõigest vaid kinnitab juba ammu teada fakte. Kui rasvavaene dieet sulle sobib, kaal langeb ja isud ei kimbuta, siis mul on hea meel. Iga inimese keha on erinev ja järelikult on asjad vastavalt sinu vajadustele tasakaalus. AGA. Kui tabad end samamoodi erinevate isude ja tühja kõhu tunde lõksus, siis ehk oled ka sina rasvavabade toodetega endale hoopis karuteene teinud?

Soovitan sul oma rasvafoobia nädalaks-kaheks "pausile panna". Võta seda kui teaduslikku kodust eksperimenti. Lisa supilusikas oliivi- või kookosõli enda toidu sisse. Söö peotäis pähkleid vahepalaks. Vali 4-5% kodujuust või kohupiim, mitte rasvata. Ära viska munakollaseid ära. Kuula oma keha ja jälgi muutusi isudes ja täiskõhutundes.

Loodan siiralt, et saad mõne aja pärast koos minuga rõõmustada, et üks parimaid abilisi rasva vastu võitlemises on.. rasv! (valk truult kõrval abistamas loomulikult)

Ja nüüd poodi kookospähkli järele!

4 kommentaari:

  1. Halleluuja ütlen ma selle peale (juba kaks aastat "rasvatihane"!). See on täitsa hea raamat ja peaaegu minestasin rõõmust, kui selle eestikeelsena raamatupoest avastasin (retseptid on muidugi jube võõrad, mulle meeldivad lihtsad kodumaised koostisosad). Soovitan veel lugeda selliseid teoseid nagu "Toidurevolutsioon" ja Ardi Ravalepiku paleo raamatuid. Seal on seda teoreetilist poolt lihtsate sõnadega lahti seletatud. Ja siis veel selline hea teos https://www.stumptuous.com/wp-content/uploads/2011/12/krista-scott-dixon-persse-need-kalorid.pdf

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Suured tänud soovituste eest! Silmad on tõesti alles hiljuti nüüd avanenud. Ja ütlemata tore on toidupoes normaalseid asju valida, mitte kiruda, et rasvata versiooni pole. Või siis tüüpiline situatsioon, kus kõik muu on allahinnatud, välja arvatud lahjad versioonid :P

      Kustuta
  2. Mul on kohe tõeliselt hea meel Su üle, peale selle postituse lugemist! Rasvad on tõesti tähtsad :)

    VastaKustuta
    Vastused
    1. Suur aitäh, Helena! Mul endal on ka võrratult hea olla ikka. 2-3 tundi ilma näksimisvajaduseta - nii saab ka elada! :D

      Kustuta

Befit 2016 - 3. nädala kokkuvõte

Oi, kuidas aeg lendab. Ongi juba 3 nädalat täis! Kuigi plaanisin iga kahe nädala tagant end mõõta-kaaluda, siis uudishimu sai võitu ja ei j...